Ο «γάμος» της Omega με τη Lemania μπορεί να μην έγινε με επίσημες δεξιώσεις και σαμπάνιες, αλλά γεννήθηκαν καλά και αξιόλογα «παιδιά».
Ο λόγος για τους μηχανισμούς cal. 1040, 1041 και 1045 της Omega, και τα αρχέτυπά τους, τη Lemania 1340 και τη Lemania 5100.
O cal. 1040 ήταν βάση Lemania 1340, είχε κατασκευαστεί από το μηχανικό R. Henri Erard και παρήχθη από τη Lemania. O Marius M. Piguet επινόησε το ρότορα που εδράζεται σε ρουλεμάν και τον κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις 28 Δεκεμβρίου 1970. Τόσο η 1040 όσο και η Lemania 1340 θεωρούνται cal. υψηλής ωρολογοποιίας και λειτουργούν αμφότερες σε συχνότητα 28800 bph.
Η βασική τους διαφορά είναι η ότι η μηχανή της Omega έχει 22 ρουμπίνια, δείκτη 24 ωρών στη θέση 9 στο δεύτερο υποκαντράν και ένδειξη ημερομηνίας στη θέση 3, στοιχεία που η Lemania 1340 δεν διαθέτει. Επίσης η 1340 έχει μόνο 17 ρουμπίνια.
Το φινίρισμα των δύο μηχανών ήταν διαφορετικό, η μία ροζ χαλκό η άλλη γκρι. Και οι δύο είχαν σύστημα κουρδίσματος διπλής φοράς και σύστημα αντικραδασμικής προστασίας KIF.
To 1973 κυκλοφόρησε η πρώτη cal. 1041 με πιστοποίηση COSC, που τοποθετήθηκε στο θρυλικό Speedmaster 125 με αφορμή τον εορτασμό των 125 χρόνων της Ω (2000 κομμάτια), καθιστώντας το τον πρώτο πιστοποιημένο κατά COSC χρονογράφο στον κόσμο.
Η παραγωγή της Lemania 1340 και του cal. 1040 της Ω συνεχίστηκε μέχρι τα μέσα του 1975. Η δε Lemania 1340, εκτός από την Omega, χρησιμοποιήθηκε μεταξύ άλλων σε ρολόγια Sinn και Tissot.
Το 1974, η Οmega αποφάσισε να αντικαταστήσει τη μηχανή 1040 διότι η παραγωγή της κόστιζε πολλά. Τότε ήταν που γεννήθηκε ένα νέο caliber με την κωδική ονομασία 1045 (Lemania 5100).
Επρόκειτο για μια ολοκληρωμένη μηχανή με ένδειξη ημέρας και ημερομηνίας στο 3, δείκτη 24 ωρών στο 12, κεντρικά δεύτερα και λεπτά όπως στην 1040, δείκτη 12 ωρών (όπως και η 1040).
Η μηχανή αυτή έκανε χρήση ορισμένων πλαστικών μερών τα οποία προσέφεραν καλύτερη λίπανση. Ουσιαστικά ήταν «παιδί» των A. Piguet και L. Baumgartner από τη Lemania σε συνεργασία με τους H. Kocher και P. Marmier του τεχνικού τμήματος SIHH. Ωστόσο, αυτό που χαρακτήρισε αυτή τη μηχανή ήταν η χρήση κάθετου συμπλέκτη (vertical clutch) τον οποίο επινόησε και κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ο Η. Bund στις 10 Ιουλίου του 1973.
Τα Speedmaster με cal. 1045 στον καιρό τους υπήρξαν ιδιαίτερα επιτυχημένα, όπως άλλωστε και πολλοί άλλοι χρονογράφοι με L. 5100 όπως Tourneau, Hamilton, Porsche Design και Heuer.
Ο cal. 1045 έπαψε να αποτελεί την καρδιά των Speedmaster το 1987. Εκείνη τη χρονιά μάλιστα ο cal. 1045 τοποθετήθηκε σε ένα Speedmaster το οποίο είχε κάσα moonwatch, το οποίο προκαλεί ακατάσχετη σιελόρροια και μονομανίες στους απανταχού φίλους της Omega: το γνωστό και μη εξαιρετέο Grail.
Στις δεκαετίες του ’80 και ’90 η L.5100 έδωσε ζωή σε χρονογράφους Fortis, Sinn, Eberhard και Tutima.
Προς λύπη πολλών, η μνημειώδης αυτή μηχανή σταμάτησε να παράγεται, με τους χρονογράφους της Sinn να είναι από τους τελευταίους που διοχετεύτηκαν στην αγορά.
Η Lemania πωλήθηκε στη Heuer το 1984, η Heuer με τη σειρά της την πούλησε στην Breguet το 1989, και ο όμιλος Swatch αγόρασε την Breguet μαζί με τη Lemania το 1999.
Μπορεί να πει λοιπόν κανείς ότι ο γάμος της Omega με τη Lemania υπήρξε επιτυχημένος, αφού γεννήθηκαν κυριολεκτικά ένα τσούρμο παιδιά που διέπρεψαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
Ανεξάρτητα από την Ω πάντως, η Lemania 5100 έδωσε το στίγμα της, με το σπαρτιάτικο και σκληροτράχηλο χαρακτήρα της και σημάδεψε την ιστορία της ωρολογοποιίας με ανεξίτηλο μελάνι.
--------------
Το κυρίως άρθρο
εδώ. Περισσότερες πληροφορίες, δείτε τα άρθρα του Chuck Muddox (
www.chronomaddox.com). Δεν ξέρω αν θα βγάλετε άκρη με τόσες χιλιάδες πληροφορίες, αυτό που σίγουρα ξέρω είναι ότι μπορείτε να διαβάζετε για εβδομάδες.