Συνεχίζουμε.
Jewel bearing construction, design and use
Από τις αρχές του 18ου αιώνα, αληθινά διαμάντια ή ρουμπίνια χρησιμοποιούντο ως bearings σε μηχανισμούς. Τα βασικότερα πλεονεκτήματά τους ήταν ο χαμηλός συντελεστής τριβής, η μεγάλη μακροζωία και η ακρίβεια των διαστάσεων που προσφέρουν.
Από κάποια εποχή και μετά βέβαια, με τη βοήθεια της εξέλιξης της τεχνολογίας, οι κατασκευαστές σταμάτησαν να χρησιμοποιούν αληθινές πολύτιμες πέτρες και στη θέση τους τοποθετούσαν συνθετικά διαμάντια ή ρουμπίνια. Αυτά έχουν ως πλεονέκτημα το χαμηλότερο κόστος αλλά και το, πλέον, ομοιόμορφο 'φάγωμα' ή τριβή και απώλεια υλικού των ιδίων.
Αν παρατηρήσει κανείς την εικόνα της Lange από την SIHH 2004 που παρέθεσα πιό πάνω, θα δει πως τα εν λόγω bearings στο movement της ALS είναι στερεωμένα με τρεις (3) βίδες/screws έκαστο. Αυτό το εφαρμόζει η Lange στα περισσότερα ιδίου τύπου και χρήσης bearings σε κάθε μηχανισμό. Στον αντίποδα, η Patek και (από τα ελάχιστα που γνωρίζω) οι περισσότεροι λοιποί κατασκευαστές χρησιμοποιούν το πολύ μόνο ένα screw/βίδα για κάθε bearing.
Τί σημαίνει αυτό; Στην περίπτωση κατά την οποία χρειάζεται αντικατάσταση ενός bearing, σε Patek ή άλλη μάρκα πρέπει να αφαιρεθεί όλη η άμεσα εμπλεκόμενη 'πλάκα' του μηχανισμού ώστε ο watchmaker να μπορέσει να φτάσει στο εν λόγω bearing και να το αντικαταστήσει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το να σηκώνεται ή να αποσυναρμολογείται ένα σημαντικό κομμάτι του μηχανισμού, πράγμα το οποίο φέρει σε κίνδυνο το να υπάρχουν θέματα όταν πάλι επανασυναρμολογηθεί το ρολόι.
Στους μηχανισμούς Lange όμως, ο χρόνος αυτός μειώνεται εκθετικά, μιας και ο watchmaker αφαιρούσε μόνο τα τρία screws που περιέβαλαν το εν λόγω bearing. Αυτά όλα βέβαια στις εποχές που τα jewel bearings ήταν από αληθινό διαμάντι ή ρουμπίνι κι έπρεπε να αντικατασταθεί ένα από όλα κάθε φορά (μιας και δεν είχαν όλα το ίδιο rate 'φαγώματος'). Τώρα, με τα συνθετικά ρουμπίνια, δεν υφίσταται τέτοιο θέμα. Όμως, σε πείσμα των καιρών, η Lange έχει κρατήσει έτσι τη σχεδίαση των μηχανισμών της, ακόμη με 3 screws δηλαδή σε κάθε bearing - κυρίως για αισθητικούς λόγους. Κι όλοι βέβαια βλέπουμε το υπέροχο αποτέλεσμα...