Οταν ο τροχος διαφυγης ενος escapement γυριζει ,τοτε το "μικρο" γραναζι απο πανω του (πινιον) μεταδιδει κινηση σε ενα αλλο γραναζι
που πανω του ειναι "στερεωμενος" και περιστερεφεται ο μικρος δεικτης των δευτερολεπτων.
Αυτο το γραναζι λεγεται fourth wheel η second wheel και οπως καταλαβαινετε πρεπει να εκτελει ακριβως μια περιστροφη καθε 60 δευτερολεπτα.
Δειτε τωρα το ΑΡ esc.με τον τροχο διαφυγης να εχει τα κλασικα 20 δοντια και ας υποθεσουμε οτι το ρολοι εχει συχνοτητα 4Ηz. Δηλαδη εκτελει 4 ημιταλαντωσεις καθε δευτερολεπτο ,αρα ο τροχος διαφυγης "προχωρα" η περιστρεφεται (οπως θελετε πεστε το) 4 δοντια σε καθε δευτερολεπτο.
Επομενως σε 60 δευτ. προχωρα 4*60=240 δοντια και κανει 240:20=12 περιστροφες. Τοτε το πινιον
που ειναι απο πανω του και εχει οπως βλεπουμε 9 δοντια , εκτελει κι αυτο 12 περιστροφες δηλαδη
"προχωρα" 12*9=108 δοντια. Αρα ο fourth wheel που βρισκεται σε εμπλοκη μ αυτο το πινιον (δεν φαινεται στο σχεδιο) πρεπει να εχει κι αυτος 108 δοντια ,ωστε σε 60 δευτ. να εκτελεσει μια πληρη στροφη!
Κανενα προβλημα . Ας δουμε τωρα το co-axial με την ιδια συχνοτητα.
Σε 60 δευτ. ο μεγαλος τροχος προχωρα παλι 4*60=240 δοντια, ομως τωρα εκτελει 240:8=30 ολοκληρες περιστροφες! Ο μικρος τροχος απο πανω του κανει επισης 30 περιστροφες δηλ προχωρα
30*8=240δοντια σε 60 δευτ. (εχει κι αυτος 8 δοντια οπως ο μεγαλος).
Αρα ο τροχος που βρισκεται σε εμπλοκη μαζι του πρεπει να εχει 240 δοντια για να κανει μια ολοκληρη στροφη σε 60 δευτ. !!!!
Καταλαβαινετε οτι ο αριθμος ειναι τεραστιος και αν αναλογιστει κανεις και τα αραια δοντια που πρεπει
να εχει για να εμπλακει σωστα με τον μικρο τροχο διαφυγης (που εχει αραιη οδοντωση λογω της λειτουργιας του να μεταδιδει impulse) τοτε θα επρεπε να εχει μια ΤΕΡΑΣΙΑ ΔΙΑΜΕΤΡΟ που θα ηταν αδυνατο να χωρεσει μεσα στο ρολοι!!!
Βλεποντας το κατασκευαστικο προβλημα να τον πνιγει, ο Daniels εκανε το εξης: Παρενεβαλε εναν ΠΕΜΠΤΟ
ΤΡΟΧΟ στο αναμεσα στο fourth wheel και στο μικρο τροχο διαφυγης ,επιτυγχανοντας αυτη τη "σχεση μεταδοσης"
-οπως λεμε εμεις οι μηχανολογοι -σε δυο βηματα! Ετσι μπορεσε να κρατησει τη διαμετρο του πεμπτου
τροχου σε λογικα πλαισια (δειτε σχεδιο),τροποποιωντας ομως το gear train, αυξανοντας το μηκος του και την
πολυπλοκοτητα του και βεβαια σπαταλωντας πολυτιμο χωρο στο εσωτερικο του μηχανισμου!!!
Ηταν το τιμημα που επρεπε να πληρωσει για να πετυχει τον υψηλο του στοχο!!
Ελπιζω φιλοι μου να σας αρεσε το τεχνικο αυτο αρθρο αλλα οσοι δεν το καταλαβαν (γιατι δεν ασχολουνται με "τεχνικα θεματα) μπορουν να προσπερασουν την "εξηγηση" και να μεινουν στην ουσια.
Και τωρα θελω τις τοποθετησεις και τις γνωμες σας.Ιδιαιτερα των φιλων που ειναι λατρεις της omega αλλα και ολων οσων παρακολουθουν το θεμα
Συμφωνειτε με την επιλογη του Daniels η θα προτιμουσατε μια διαφορετικη προσεγγιση; σας αρεσει που το ρολοι σας ειναι self starting η δεν θα σaς πειραζε αν χανατε αυτο το χαρακτηριστικο προκειμενου να εξοικονομηθει χωρος και να γινει πιο απλο το gear train με λιγοτερες τριβες ,κινουμενα μερη κλπ;;
Σας ακουω...