Οταν φιλοι μου λεμε ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ , πιστευω οτι αναφερομαστε σε 3 βασικους ΤΟΜΕΙΣ αξιολογησης.
Μηχανουργικη κατασκευη των μηχανικων μερων-Συναρμολογηση-Υλικα κατασκευης.
Ας δουμε πως μπορουμε να αξιολογησουμε αυτους τους τομεις:
ΜΗΧΑΝΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ:
Η ποιοτητα της μηχανουργικης κατασκευης (δεν αναφερομαι στο φινιρισμα) αφορα στη οσο τον δυνατον ακριβεστερη (με ελαχιστες ανοχες) αναπαραγωγη απο το κατασκευαστικο τμημα ,των
(αφινιριστων ακομα) μηχανικων μερων του μηχανισμου ,ετσι ωστε να αναπαραχθουν οσο πιστοτερα γινεται τα μηχανολογικα σχεδια του τεχνικου-σχεδιαστικου τμηματος.
Η σωστη και ακριβης αναπαραγωγη των κομματιων αυτων ειναι μεγαλης σημασιας τοσο για την συναρμολογηση οσο και για την σωστη λειτουργια ενος μηχανισμου.
Εξαρταται κυριως απο τα ΣΤΑΝΤΑΡ που εχει θεσει η εταιρεια, απο τις ΜΕΘΟΔΟΥΣ κατασκευης αλλα και απο την ικανοτητα του τεχνιτη. Παρ ολο που εμεις δεν ειναι ευκολο να αξιολογησουμε την (διαστασιολογικη) ακριβεια με την οποια κατασκευαστηκε το κομματι ενος μηχανισμου ,οι τεχνικοι μιας εταιρειας ωρολογοποιιας το γνωριζουν και το ελεγχουν σχολαστικα!
Μπορουμε ομως ριχνοντας μια προσεχτικη ματια και χρησιμοποιωντας μια καλη λουπα να καταλαβουμε πολλα...
α) Εχουν τα κομματια του μηχανισμου (γραναζια, γεφυρες ,αξονες, τροχοι κλπ) το σωστο γεωμετρικο σχημα και επιπεδοτητα ;; Χωρις στρεβλωσεις και γεωμετρικες ατελειες;;
β) Ειναι τα "τελειωματα" των επιφανειων σαφη και καθαρα διαμορφωμενα;;
γ) Οι ακμες (οπου υπαρχουν) μπορουν να μας πουν πολλα! Ειναι σαφεις και αιχμηρες στις εσωτερικες
και εξωτερικες γωνιες χωρις στρογγυλεματα και στρεβλωσεις ;;;
Κοιταξτε για παραδειγμα την κορωνα του ρολογιου σας με μια λουπα. Παρατηρειστε τις ακμες, τις εσωτερικες και εξωτερικες γωνιες...Θα καταλαβετε πολλα για το χρονο που σπαταληθηκε για την κατασκευη της.
δ) Οι επιφανειες εναι απολυτως επιπεδες εκει που απαιτειται;; Εχουν οι καμπυλες τους ομαλη "ροη"
και συνεχεια ; η κανουν κυματισμους και εμφανιζουν ανομοιομορφιες;;
Τα διαφορα κομματια ενος μηχανισμου μπορουν να μας αποκαλυψουν πολλα για το χρονο που σπαταληθηκε απο την εταιρεια , την προσοχη που δοθηκε στις ανοχες και την μεθοδο κατασκευης.
Ενα γραναζι πχ που κατασκευαστηκε απο πρεσσα η απο ενα "καλουπι" ,δεν μπορει να εχει τις καθαρες
αιχμηρες ακμες που θα του δωσει η χρονοβορα κατασκευη σε μια εργαλειομηχανη υψηλης ποιοτητας.
Ενα μικροσκοπικο ατσαλινο εξαρτημα του keyless works που βγηκε απο πρεσσα μπορει να παρουσιαζει στρεβλωσεις απο μηχανικη καταπονηση. Η κοπη του με λειζερ ομως θα το διαμορφωσει τελεια χωρις να το καταπονησει καθολου μηχανικα ,αλλα θα επιβαρυνει και την εταιρεια με μεγαλυτερο κοστος.
Ατελειες και ανοχες που οφειλονται στην "ελαστικοτητα" της μηχανουργικης κατασκευης μπορουν να δημιουργησουν και αλλα προβληματα.:
Επιφανειες δεν θα εφαπτονται τελεια μεταξυ τους, γεφυρες δεν θα εχουν ομοιομορφες αποστασεις,
οι βιδες δεν θα βρισκονται στο ιδιο επιπεδο με τις γεφυρες, οι "φρεζες" (λοξοτμησεις) γυρω απο τις οπες δεν θα ειναι ομοιομορφες, οι παλετες δεν θα ερχονται "προσωπο" με τις πλαινες επιφανειες της
αγκυρας, οι τροχοι που ειναι σε εμπλοκη δεν θα βρισκονται στο ιδιο επιπεδο και τα δοντια του ενος θα προεξεχουν, τα ρουμπινια δεν θα ειναι σωστα πρεσαρισμενα στις φωλιες τους ,πολλα κομματια θα εχουν ανοχες και "παιξιματα" που θα αντανακλουν στην απαλη, χωρις τριβες και απροβληματιστη λειτουργια του μηχανισμου κλπ
Δουλευοντας ενα μηχανισμο ενα πεπειραμενο χερι ,ματι η αυτι μπορει να νοιωσει αυτες τις ανοχες και τα "παιξιματα" .Αν δεν οφειλονται σε σχεδιαστικες ατελειες (ΑΛΛΟΣ τομεας αξιολογησης αυτος), τοτε οφειλονται στην κακη μηχανουργικη κατασκευη η στην κακη συναρμολογηση.
Απαιτειται -ειναι αληθεια -μια μικρη πειρα για να αξιολογησουμε, αλλα οποιος εχει καποιες τεχνικες γνωσεις η οποιος εχει λυσει ρολογια και τα εχει εξετασει απο κοντα, σιγουρα μπορει να καταλαβει πολλα... Ετσι δεν ειναι... warover;;;
Για τους αλλους η λυση ειναι μια: Δειτε πολλους μηχανισμους και συγκρινετε. Η αμεση συγκριση ειναι το καλυτερο μαθημα. Στο κατω -κατω πρεπει, οταν λεμε οτι το ΑΡ εχει καλυτερη κατασκευη απο το swatch ,να καταλαβαινουμε γιατι.
Δεν φτανει να μας το λεει ο ΜΑΔΙΑΣ η ο george!
Aξιολογειστε λοιπον για να παμε και στην ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗ
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ.......... ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑΣ.............
(για τους ...βαθμους θα τα πουμε σε λιγο. Καντε υπομονη.
Θα φταιει τωρα ο Konakis που με λεει "κυριε Καθηγητα";