Πολυ σωστα φιλε george
τα υλικα και ο τοπος κατασκευης εντασσονται στον επομενο παραγοντα που καθοριζει την λεγομενη "σταθερα" του ελατηριου.
Οταν λεμε σταθερα εννοουμε στην ουσια εναν συντελεστη σκληροτητας που μας λεει ποση θα ειναι η γωνιακη παραμορφωση του , οταν σαυτο εφαρμοζεται μια παραμορφωτικη δυναμη (ροπη στρεψης)
Οσο μεγαλυτερη ειναι η σταθερα αυτη, τοσο μικροτερη ειναι και η γωνιακη παραμορφωση δηλαδη το ΕΥΡΟΣ ταλαντωσης.! (ποσα αντιστροφως αναλογα)
Η σταθερα αυτη υπολογιζεται με πολυπλοκους τυπους και εξαρταται απο πολλους παραγοντες.
Ενας απο αυτους ειναι το υλικο κατασκευης. Οσο πιο "δυσκαμπτο" ειναι ενα υλικο - για να μιλησουμε σε απλη γλωσσα χωρις εξειδικευμενους ορους αντοχης υλικων- τοσο πιο σκληρο ειναι το ελατηριο
δηλ. η "σταθερα " του ελατηριου ειναι μεγαλυτερη. Επομενως εφαρμοζωντας την ιδια ροπη στρεψης ,αυτο το ελατηριο με την μεγαλυτερη σταθερα θα εχει μικροτερο ευρος ταλαντωσης.
Αλλοι σημαντικοι παραγοντες καθορισμου της "σταθερας" ,ειναι η ιδια η γεωματρια του ελατηριου. Τα ελατηρια κατασκευαζονται απο "λαμα" με συγκεκριμενο παχος και πλατος. Εχουν δε ,σπειροειδη μορφη με κυριοτερα χαρακτηριστικα,την εξωτερικη διαμετρο, τον αριθμο των σπειρων και το διακενο (αποσταση) των σπειρων.
Μεταξυ δυο ελατηριων απο το ιδιο υλικο και τα ιδια γεωμετρικα χαρακτηριστικα , σκληροτερο ειναι αυτο που το συρμα του εχει μεγαλυτερο παχος και πλατος. Αυτο εχει τη μεγαλυτερη "σταθερα" και επομενως το μικροτερο ευρος ταλαντωσης. Μεταξυ δυο ελατηριων με το ιδιο υλικο και το ιδιο διακενο σπειρων, σκληροτερο ειναι αυτο που εχει λιγοτερες σπειρες ,δηλ. μικροτερη εξωτερικη διαμετρο!
Μεταξυ δυο ελατηριων μετο ιδιο υλικο και το ιδιο ολικο μηκος συρματος σκληροτερο ειναι εκεινο που εχει μικροτερο διακενο σπειρων , αρα μικροτερη εξωτερικη διαμετρο. Αυτο εχει μεγαλυτερη "σταθερα"
και επομενως εμφανιζει μικροτερο ευρος για την ιδια παραμορφωτικη δυναμη!
Ολα αυτα τα λεω για να δειτε ποσα πραγματα πρεπει να λαβει υπ οψη του ο μηχανικος ,για να υπολογισει μεσω μαθηματικων σχεσεων, αυτη την περιφημη σταθερα. Αυτη η σταθερα σε συνδιασμο μετον επομενο παραγοντα ,την αδρανεια, θα του πει ποσο θα ειναι το ευρος ταλαντωσης του ελατηριου του.
Παρολα αυτα ,πολλες φορες καποιοι μικροι παραγοντες κατασκευης οπως πχ οτροπος συγκολλησης κα ,μπορει να διαφοροποιησουν το αποτελεσμα των εξισωσεων. Χρειαζεται παντα και μια πειραματικη δοκιμη ωστε ο μηχανικος να εινα σιγουρος για το θεωρητικο αποτελεσμα των υπολογισμων του!