Πραγματι φιλε nyo
στην περιπτωση του σπειροειδους ελατηριου εχουμε εξαναγκασμενη ταλαντωση, δηλαδη υπαρχει μια
εξωτερικη δυναμη (στην περιπτωση μας η κλωτσια του esc. wheel) που εξισσοροπει τις απωλειες λογω τριβων και κρατα το ευρος ταλαντωσης σταθερο.
Δεν θελω ομως να μπλεξω τους φιλους με πολυπλοκες φυσικες ερμηνειες , -κατι που νομιζω οτι το εχω αποφυγει εξ αρχης- και να κανω το θεμα ενδιαφερον μονο για λιγους .
Αλλωστε το φορουμ ειναι για ρολογαδες, οχι για φυσικους.! (ασε που θα τ ακουσω απο τον george!)
Γι αυτο επιτρεψε μου να εξηγησω το "αλλα..." ,με ενα πιο κατανοητο και χειροπιαστο τροπο...
Δωσαμε λοιπον φιλοι μου τον τυπο της περιοδου ταλαντωσης. Οπως ειναι ευκολα κατανοητο, η περιοδος θα ειναι σταθερη οταν ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ της εξισωσης αυτης, ειναι επισης ΣΤΑΘΕΡΟΙ.
Και συγκεκριμενα , η ροπη αδρανειας και η σταθερα του ελατηριου.
ΓΙΑΤΙ, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ;;;; θα μου πειτε. Ακουστε φιλοι μου.
Αν ζουσαμε σ εναν κοσμο ιδανικο, ναστε σιγουροι οτι θα ηταν! Ομως δυστυχως ....δεν ζουμε.
Το ελατηριο ειναι ενα μηχανικο κατασκευασμα που υποκειται σε ορισμενους περιορισμους , φυσικους
και...κατασκευαστικους. Κατ αρχην , δεν ειναι κυκλικο και η μαζα του ειναι κατανεμημενη γυρω απο το κεντρο με τετοιο τροπο, που δημιουργει μια "εκκεντροτητα" η " οβαλοτητα" οπως θελετε πεστε το.
Αυτο εχει σαν συνεπεια ,οπως ειδαμε και στο " ΓΥΡΩ-ΓΥΡΩ ολοι ", η επιδραση της βαρυτητας να ειναι πανω του διαφορετικη, ανολογα με τον προσανατολισμο του.
Ας ξεπερασουμε ομως τη βαρυτητα -που ουτως η αλλως την θεωρησαμε αμελητεα.
Οταν το ελατηριο ταλαντωνεται , ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ,και ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΑΛΛΑΖΟΥΝ λιγο αλλα ουσιαστικα τα ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ του!
Συγκεκριμενα η "οβαλοτητα" ειναι διαφορετικη αναλογα με το ευρος ταλαντωσης, με αποτελασμα
η κατανομη της μαζας γυρω απο το κεντρο ,να μεταβαλλεται κι αυτη. Συνεπως η ροπη αδρανειας
ΠΑΙΡΝΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ ,για διαφορετικα πλατη ταλαντωσης!!!
Επισης , σε ενα ιδανικο ελατηριο ,ΟΙ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΠΕΙΡΩΝ πρεπει -καθως παλλεται - να ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΙΔΙΕΣ σε ΟΛΑ τα σημεια του ελατηριου!!
Κατι τετοιο δεν συμβαινει σχεδον ποτε στην πραξη. Αν δειτε φωτογραφιες ελατηριων κατα τη συστολη και διαστολη θα παρατηρησετε ανομοιομορφιες, αλλοτε μεγαλυτερες και αλλοτε μικροτερες.
Αυτο επιδρα αφ ενος μεν στην ροπη αδρανειας, αφ ετερου δε στην ΣΤΑΘΕΡΑ Κ, που εξαρταται απο το υλικο και τη γεωμετρια του ελατηριου!!!
Ουτε αυτος ο παραγοντας λοιπον παραμενει σταθερος!!! Και οι δυο παραγοντες της εξισωσης μας μεταβαλλονται ανεξελεγκτα!!!!
Τι καταστροφη !!!!! Αυτο ηταν λοιπον ; Η σταθερη περιοδος που πανω της τοσα ονειρα στηριξαμε, ειναι καταδικασμενη να παραμεινει ονειρο θερινης νυκτος;;;
Με ολους τους παραγοντες της εξισωσης της "περιοδου ταλαντωσης" μεταβλητους , θα ηταν σχεδον αδυνατον να κατασκευασουμε ενα ρολοι με στοιχειωδη ,εστω, ακριβεια........
ΚΛΑΨ...
...
Ησυχαστε φιλοι μου........Τα πραγματα δεν ειναι τοσο τραγικα!